- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Øyvind Von Doren Asbjørnsen: Norsk design, sveitsisk kvalitet
- NORA MØRK: Fra håndball til smykkedesign
- «Fredagsmys» med Nina Jarebrink
- En moderne eventyrer
- Ane Skumsvoll: Oppd(r)ageren
- Engelen
- Björg Thorhallsdottir: Ekte hverdagsmagi
- Cathrine Knudsen: Sarte bilder i en støyende verden
- Bergens byantikvar – Johanne Gillow
Drømmestart på drømmejobben
Agnete G. Haaland er tilbake i Bergen etter 30 år, og 1. januar i år overtok hun sjefsstolen etter Bjarte Hjelmeland. Der har hun funnet seg godt til rette.
– Jobben så langt har vært helt fantastisk. Det er en drøm som går i oppfyllelse, det å overta et så flott teater med så mange fabelaktige kollegaer. DNS er et utrolig hus og alle fokuserer på å yte sitt beste, og da er det flott at så mange liker forestillingene våre.
Spennende og variert teater
Og det er tydelig at publikum og kritikere er fornøyd med teateret. DNS største prosjekt våren 2012, Bertolt Brecht’s Mor Courage og barna hennes har rundet 10 000 solgte billetter, og i skrivende stund har godt over 20 000 bergensere fått med seg barne- og familiesatsingen Ulverock.
– Vi satser på å ha et variert repertoar, og det ser det ut som publikum liker. Vi har Blackbird, et tankevekkende og viktig stykke, og Lughnasa – ein irsk seinsommardans, som passer godt for voksne. Men vi byr også på babyteateret Høyt oppe i fjellet og Med Octavia på teatret - en omvisningsforestilling hvor husets spøkelse drysser usynlighetspulver og viser barn teaterets kriker og kroker. Så vi jobber hardt for å ha noe for alle aldersgrupper.
Neste stykke ut er Evig Ung, som har premiere 17. mars og som allerede har solgt over 6000 billetter. Året er 2062, og DNS er lagt ned og bygget om til sykehjem. Beboerne på sykehjemmet er gamle DNS-skuespillere, og det er duket for mimring, dans og noen av tidenes beste rocke- og pop-låter.
– Skuespillerne spiller fiktive versjoner av seg selv 50 år frem i tid, og det blir mye moro. Evig Ung er et nydelig musikkteaterstykke om det å bli gammel, spekket med humor, og det er et stykke som både «gamle» og unge teatergåere vil like.
Vil ha tak i ungdommen
For Haaland synes det er viktig å fokusere på at ungdommen finner sin plass på teateret.
– Vi vil så absolutt ha flere unge i salen, og jeg jobber aktivt for å hjelpe unge mennesker å oppdage magien i teateret. I tillegg til å ha et fristende repertoar som treffer ungdom, reiser jeg rundt på ungdomsklubber og snakker om teateret. Vi har en blogg og en Facebook-side som trekker nye publikummere, og en ungdomspris for de under 30 som vi ønsker at flere skal ta i bruk.
Et av årets mange spennende prosjekter er også laget for og av ungdom i Bergen. Til Drømmebyen, som spilles fra 15. september, har DNS fått et bredt utvalg av ungdommer fra en rekke ulike miljøer til å bidra med tekst, film og musikk, i det teateret beskriver som en roadtrip inn i ungdommers hoder for å se hva som rører seg i bakgater og smug.
– Drømmebyen blir noe helt nytt. Tanker og historier fra ungdommenes liv skal opp på scenen, og hvis du går inn på teaterets nettsider kan du også være med å bidra til forestillingen selv.
Klassikere og urpremierer
Teatersjefen har altså mye bra teater på plakaten for året. Etnoporno, et stykke som tar for seg begrepet flerkultur, og som på mange måter representerer stemmene til dem som vokser opp i dagens Norge, har premiere 23. mai.
– Det blir teater om livet vi skaper, og om valgene vi tar. Det blir alvor, og tankevekkende spørsmål blir stilt, men vi tas også med inn i en verden med mye humor og moro.
Shakespeare-klassikeren En Midtsommernattsdrøm får nytt liv i en leken og overraskende bearbeidelse og spilles fra 25. mai. Fra 8. september får et stort DNS-ensemble utfolde seg på scenen i Ingmar Bergmans Oscar-belønnede Fanny og Alexander, og fra 6. oktober inviterer teatersjefen til Snødronningen, en eventyrlig førjulsforestilling. De som gikk glipp av Helge Jordal i Førstereis i fjor, eller som vil oppleve hans enorme register av humor, galskap, fortellerglede og dypeste alvor, får en ny sjanse fra 1. desember.
– Jeg må til slutt si at jeg hadde enormt store forventninger til jobben, men de er allerede etter de første månedene blitt overgått. Skuespillerne, folkene bak scenen, alt sammen. Jeg er bare verdens heldigste som får ta del i og dele teatergleden. Nå skal vi friste enda flere til å bli med inn i teateret.
Tekst: Lina Vinje | Foto: Fredrik Arff/DNS