- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Stammens koder
- Legendarisk bil – legendarisk klokke
- Nadja Hajatpour Bertelli: Rotekte «Trondhjemspie»
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Martin Schilde - Byplanleggeren
- Chaandra Yoga Wear by Jarebrink Coucheron: Ekte klær for ekte kvinner
- Mia Gjerdrum Helgesen: Kunsten å bevare et øyeblikk
- Øyvind Von Doren Asbjørnsen: Norsk design, sveitsisk kvalitet
- Simen Staalnacke: Inspirert av origami, den blå timen og japansk estetikk
Thomas Frodahl & Sophie Noel Vanay: Fortid møter fremtid i ny, norsk design
Kalenderen tilsier at våren er i anmarsj, men den lave temperaturen som har inntatt hovedstaden denne morgenen vitner om det motsatte.
Godt innpakket setter jeg kursen mot Høyers kontorer i Nydalen, hvor jeg skal møte designerne bak merkene MAUD og FRAM. Ved slike anledninger vil man jo gjerne fremtre så velkledd som mulig, men den lette toppen jeg hadde planlagt å ta på meg må vike for flere lag med ull. Komfort fremfor stil, altså. Også i MAUDs showroom hersker heldigvis en vinterlig stemning. For mens butikkene er fulle av vår-og sommerklær, er det her høst- og vinterkolleksjonen for 2018 som er utstilt. Den er ganske enkelt nydelig! Stoffene oser kvalitet og fargepaletten er innbydende. Her finnes alt fra lekre aftenkjoler til snerte tweedbukser, myke gensere, luer og lune kåper. Jeg har tatt feil, tenker jeg. Stil trenger på ingen måte å vike for komfort. MAUD vitner om at begge deler er mulig. En titt på herrekolleksjonen FRAM bekrefter at heller ikke gutta har noe å bekymre seg for. Det er imponerende hva designerne Sophie Noel Vanay og Thomas Frodahl har fått til. Det er bare et drøyt halvår siden de første gang presenterte merkene for publikum, men kolleksjonene har et uttrykk som snarere minner om klærne man finner hos etablerte motehus.
– Med Høyer i ryggen fikk vi en unik mulighet. I Norge hadde det aldri tidligere skjedd at noen kunne presentere en så fullstendig førstekolleksjon på dette nivået, forteller Thomas.
Thomas Frodahl, designeren bak FRAM og en smakebit fra årets vår- sommerkolleksjon. |
I Nansens fotspor
– Å skape et eget brand var noe jeg hadde drømt om lenge, forteller Ørnulf Høyer.
– Thomas presenterte ideene sine for meg allerede i 2008, men det det tok ytterligere sju år før jeg ringte ham og sa nå eller aldri. Thomas var egentlig opptatt på annet hold, men jeg ga meg ikke og sa at toget, det går nå! Og da kom han.
Uttrykket skulle være det Høyer kaller stilfull fritid og navnet på kolleksjonen måtte gjenspeile hva han så for seg.
– Vi brukte litt tid, men havnet til slutt på FRAM, forteller han.
Henvisningen til Nansens skip er på ingen måte tilfeldig. Nansen var forsker, polarhelt, diplomat, fredsprisvinner, kvinnebedårer – og Høyers oldefar.
– Tanken var å oversette disse mange egenskapene til FRAM, fortsetter han.
Moderne nostalgi
– Målet var å skape en kolleksjon som representerer en motpol til forbruksjaget. Bærekraft er uhyre viktig for meg. Dette er klær for menn som vet hva de liker og som heller vil ha noen få gode plagg enn stadig å kjøpe nytt. De skal være uten sesongpreg og passe til et uforutsigbart norsk klima. Stilen kan beskrives som en form for moderne nostalgi; solide og sofistikerte antrekk som kan brukes så lenge at de til slutt blir nostalgiske, forteller Thomas.
Årets vår- og sommer-kolleksjon er inspirert av et bilde fra norskekysten, et motiv designeren følte fanget sammenhengen mellom været og naturen på en frisk og optimistisk måte. En harmonisk og lys fargepalett med variasjoner av blå, grønn, beige og hvitt forteller en holdbar og værbåret historie. Teksturer og detaljer gir plaggene en følelse av noe som er sjelfullt og velgjort. Skinndetaljer og forsterkede sømmer kombineres med rene silhuetter og resultatet er luksuriøse hybridplagg med bred bruksvennlighet. Plagg som kommuniserer både fortid og nåtid.
Sophie Noel Vanay, designeren bak MAUD og en smakebit fra årets vår- sommerkolleksjon. |
«Bring her back»
Gutta var imidlertid ikke de eneste som skulle nyte godt av Høyers nye storsatsning.
– Vi måtte lage noe for kvinner også. Det var det aldri noen tvil om, forteller Høyer.
Resultatet ble merket MAUD, oppkalt etter Norges tidligere dronning. En kvinne kjent for sin vepsetalje, utsøkte smak – og for sitt nære vennskap med Fridtjof Nansen.
– Det er jo litt morsomt at det faktisk gikk rykter om at oldefar hadde et litt for nært forhold til dronning Maud, men mer enn deres relasjon er navnet inspirert av hennes rolle som stilsymbol, fortsetter han.
Valget av designer falt på Sophie Noel Vanay, som Thomas hadde jobbet sammen med før.
– Jeg spurte om hun kunne lage kjoler og det svarte hun bekreftende på. Videre hadde jeg bare ett krav: At kolleksjonen måtte bli kjempebra, sier Høyer.
– Og det føltes jo nesten ikke som noe press, ler Sophie, som tok utfordringen på strak arm.
MAUD tar opp den nostalgiske tråden fra FRAM og er inspirert av ikoniske kvinner.
– Vi ønsket å bringe disse stilsikre damene tilbake. Derav mottoet vårt «Bring her back», sier Høyer.
– Kolleksjonen består av kvalitetsplagg som skal passe inn i garderoben din. Du skal kunne bruke dem sammen med det du allerede har, dresse dem opp eller ned og tilføre dem din egen stil, forteller Sophie.
Den første kolleksjonen var naturlig nok inspirert av dronning Maud, men nå er aristokratisk dekadanse byttet ut med 90-tallets Ibiza-vibes.
– Da jeg laget årets vår- og sommerkolleksjon hadde jeg skuespilleren og it-jenta Chloë Sevigny i tankene. Hun har en helt særegen stil og attityde, sier designeren.
Kolleksjonen gjenspeiler en som elsker sene sommerkvelder. En vimsete livsnyter som lever i nuet og danser til morgengry. Fargepaletten er eksotisk og global, med innslag av fruktige rødfarger og spicy gullfarger. Disse sommerlige sjatteringene blir igjen balansert av kaldere indigotoner og nøytrale kjernefarger. Cordfløyelskjørt, sommerstrikk, metalliske it-poeces og kjoler som tar deg fra morgengry og helt inn i natten.
Stilsikkert, gjenkjennelig og klassisk
– Så langt har mottakelsen vært over all forventning. Det er nesten ikke til å tro. Og det bare etter én sesong. Det har vært en innertier og et eventyr. Nå satser vi videre mot utlandet, sier Høyer.
– Klarer du å la designerne være i fred – og gjøre jobben sin?
– Faktisk blander jeg meg mye mindre enn jeg hadde trodd jeg kom til å gjøre. Men så har jo Thomas og Sophie vist seg å være et formidabelt team. Jeg kunne ikke fått noen bedre.
– Vi har jo også vært utrolig heldige da, supplerer designerduoen. Det er helt enestående å kunne gå ut med en slik bredde fra første presentasjon. Egentlig er det ikke til å tro! For bare litt siden var det eneste vi hadde et speil og noen post-it lapper.
Suksessen har imidlertid ikke kommet av seg selv. Designerne har jobbet døgnet rundt og gjør det meste selv. De har måttet sette seg inn i alt fra tollsatser og materialvalg til modellbookinger og import. I disse dager har de deadline for SS2019.
– Akkurat den måtte vi utsette en uke, smiler de.
Både Sophie og Thomas har klare ideer om hva slags klær de har ønsket å skape. De er begge mer opptatt av et bestemt uttrykk enn å lage noe med en spesiell målgruppe i tankene.
– En aldersbestemt målgruppe er vi for eksempel ikke tilhengere av. Dette er like gjerne klær for mor og datter som for far og sønn. Det handler mer om å lage klær med en stop-effekt, noe folk legger merke til, og som varer. Ideen er at brukeren etter hvert skal få en emosjonell tilknytning til de ulike plaggene, sier Thomas.
– For meg har det også handlet om å bryte litt fra den monokrone, skandinaviske stiler som har preget markedet i flere tiår. Jeg vil ha mer dybde, og ikke så mye svart og hvitt. Ei heller har jeg ønsket å fokusere for mye på det romantiske og blomstrete. Vi ønsker å skille oss fra annen norsk design; ha andre teksturer, farger og uttrykk. Likevel skal det være nært nok til at folk umiddelbart skjønner at dette er fint. Dette er jo noe vi planlegger å leve av og da må det også være kommersielt nok til å selges. Plagget skal være klassisk MAUD; annerledes, men likevel innafor, sier Sophie.
– Et plagg som roper på deg?
– Ja, nettopp, sier Thomas og Sophie i kor.
Og rope gjør plaggene, definitivt. Flere stilsikre kvinner har allerede vært å se i MAUD, deriblant både Sigrid og Kari Bremnes. Sommer-kolleksjonen er for lengst i butikkene, men selv kan jeg ikke unngå å se nærmere på klærne for høsten og vinteren 2018. Igjen har MAUD foretatt en liten tidsreise, denne gang med Twiggy som inspirasjonskilde. Sommeren er fin den, men en titt rundt meg vitner om at det er all grunn til å gå høsten lyst i møte.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Høyer