- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Stammens koder
- Legendarisk bil – legendarisk klokke
- Nadja Hajatpour Bertelli: Rotekte «Trondhjemspie»
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Martin Schilde - Byplanleggeren
- Chaandra Yoga Wear by Jarebrink Coucheron: Ekte klær for ekte kvinner
- Mia Gjerdrum Helgesen: Kunsten å bevare et øyeblikk
- Øyvind Von Doren Asbjørnsen: Norsk design, sveitsisk kvalitet
- Simen Staalnacke: Inspirert av origami, den blå timen og japansk estetikk
Simen Staalnacke: Inspirert av origami, den blå timen og japansk estetikk
Simen Staalnacke er en av Norges mest kjente designere. For Magnor Glassverk har han designet de elegante kolleksjonene Shine og Tokyo med alt du trenger for å dekke et fantastisk bord!
Det er få ting som slår følelsen av lange måltider med god mat og hyggelig selskap rundt et vakkert dekket bord. Noen serviser bidrar ikke bare til borddekkingen, man får også gode historier til kveldens samtaler. Akkurat slik er det lekne og elegante serviset Tokyo som Simen Staalnacke har designet for Magnor Glassverk.
Etter mangeårig suksess med klesmerket Moods of Norway er Simen en kjent designer og gründer. Nå har han beveget seg inn i et nytt designlandskap med kolleksjonene Tokyo og Shine for Magnor. Tokyo består av fire serier; porselensservise, vinglass, bestikk og vaser/lykter.
– Det er fantastisk morsomt å få jobbe med de beste i bransjen. Magnor har jo en historie som strekker seg 125 år tilbake. Jeg har kledd opp folk i 16 år og at jeg nå får lov til å kle opp hjemmene deres er utrolig moro, sier Simen med et smil.
Lekent design
De fire seriene er på mesterlig vis bundet sammen av en felles estetikk og form. Markedssjef Lena Klanderud hos Magnor Glassverk forteller at de setter stor pris på å ha fått Simen med på laget.
– Han er en av Norges mest erfarne designere. Han har mye lekenhet i designet sitt og ser ingen hindringer. Resultatet har blitt både stilfullt og lekent. Vi var kanskje litt nervøse for å gi han frie tøyler i tilfelle det skulle dukke opp noe knallrosa. Men samtidig var vi hele tiden sikre på at det i alle fall ikke ville bli traust og kjedelig!
De to har kjent hverandre lenge, men det var et møte på interiørmessa på Lillestrøm som ble startskuddet for samarbeidet mellom Simen og Magnor.
– Jeg har alltid vært over gjennomsnittet interessert i mat og interiør. Og både Magnor og jeg elsker godt design og historiefortelling. Det første møtet vi hadde ble en perfekt første date som utviklet seg til et varig forhold. Som designer er det godt å jobbe med noen som kan faget og for meg er det også gøy å få jobbe med noe annet enn tøy.
Populær bestselger
Samarbeidet har altså resultert i Tokyo som har rukket å bli en bestselger og er godt på vei til å bli en moderne klassiker. Tokyo fås i butikker over hele landet og du finner hele kolleksjonen hos Magnor Brandstore på Glasmagasinet i Oslo sentrum, samt i Magnors nettbutikk.
Det å designe noe som er tidløst og varig er ikke den enkleste oppgaven for en designer.
– Det er ikke så vanskelig å lage noe outrert og crazy. Faktisk er det mye vanskeligere å lage noe som varer. Samtidig er kreativ suksess noe av det morsomste en designer opplever. Det er fantastisk når folk liker det du lager og den beste feedbacken er at folk bryr seg om produktene. Det som er så bra med Magnor er at de har stått på barrikadene for designere og lar dyktige designere få lov til å ha sin egen stil. En annen av Magnors styrker er godt håndverk. Alle delene i Tokyo er håndlaget og glassene er blåst av dyktige glassblåsere. Magnor gir designerne sine frie tøyler satt inn i et system med en gjennomføring på Champions League nivå. Dette gir unike produkter som appellerer til hjertet.
Inspirasjon fra Japan
Tokyo har blitt en stor kolleksjon med alt du trenger for å dekorere bordet. En vakker blåtone og en felles estetikk binder det hele sammen. Inspirasjonen er hentet fra Simens reiser rundt om i verden og som navnet røper har han særlig latt seg inspirere av sin favorittby Tokyo.
– Mye av inspirasjonen kommer fra japansk estetikk. Med sin stramme minimalisme og bruk av naturmaterialer føler jeg at japansk estetikk passer veldig godt inn i skandinaviske hjem. I Japan er de også dyktige til å ta vare på gamle ting. Tokyo er en fantastisk smeltedigel hvor man finner et eldgammelt tempel på den ene siden av gaten og et hypermoderne bygg på den andre. Kombinasjonen mellom det gamle og moderne design er utrolig spennende. I tillegg tegner jeg det jeg selv vil ha og som passer inn i mitt eget hjem. Jeg ønsker ikke å lage noe jeg selv ikke vil bruke og alt jeg lager er laget med hjertet.
I det nydelige porselensserviset Tokyo Origami er vakre origamimønstre og japansk estetikk kombinert med en klassisk blåfarge. Her er det dessuten morsomme overraskelser som garantert vil bli gode samtaleemner rundt bordet, som molekylstrukturen til kjærlighetshormonet Oxytocin på kopper og i bunnen av dessertskålene.
– Det har vært utrolig gøy å få lov til å lage et helt porselensservise. Jeg har alltid syntes origami har vært fint og utgangsposisjonen for origami har blitt symbolet for Tokyo. Jeg elsker historiefortelling og håper molekylstrukturen til kjærlighetshormonet kan føre til at folk kan diskutere hva som gjør at vi koser oss sammen. God historiefortelling gir produktene substans. Det er morsommere for meg å lage de, for butikkene å selge de og ikke minst for kjøperne å ha de.
Den blå timen og måneskinn
Vinserien består av åtte glass i ulike størrelser, inkludert det populære special edition champagneglasset som er håndmalt i en skinnende blå lyster. Alle glassene har den samme silhuetten inspirert av japansk estetikk, en silhuett man også finner igjen i lyktene og vasene i serien The Blue Hour og den splitter nye serien Shine.
Shine er årets nykommer og ble lansert tidligere i vår. Shine kommer i fire størrelser og er håndmalt i en skinnende metallisk lyster. Mens Shine er inspirert av måneskinnet og de magiske timene hvor alt er stille og rolig, er The Blue Hour inspirert av den blå timen hvor dag blir til kveld og man gjerne reflekterer over dagen.
Gaffel med sexy sprett
Bestikket er en viktig del av enhver borddekking og Tokyo Gunmetal er et unikt bestikk som passer perfekt inn i resten av kolleksjonen.
– Jeg har vært enormt mye på reise de siste 15 årene og har blitt en bestikknerd, sier Simen og ler.
– Så det å få lage et bestikk selv har vært en drøm. Det er viktig at bestikket har den perfekte balansen. Blant annet må gaffelen ha en sexy sprett. I skandinavisk design er ofte gaffelen helt rett, men alle vil jo egentlig spise av en buet gaffel. I tillegg skal kniven være kjempetynn og veldig skarp, og skjeen akkurat dyp nok til å få en god porsjon. Mange designere er bare opptatt av estetikken, men det er viktig at bestikket også er funksjonelt.
Mange har begynt å samle på Tokyo og det har allerede blitt en populær gjenganger på ønskelister til blant annet bryllup. Har man et hvitt servise fra før kan man dessuten enkelt supplere med noen av delene fra Tokyo for å skape litt liv i borddekkingen.
– Tokyo krever egentlig minimal styling. Man kan bare ta inn en gren eller en kvist fra hagen. Til festdagene i mai er det for eksempel kjempefint å bruke litt bjørk og det grønne blir utrolig flott sammen med det blå, sier Simen.
Med Tokyo dekker festbordet nærmest seg selv og det er ikke overraskende at den norske ambassaden i Paris har valgt nettopp Tokyo som servise i residensboligen. Og mange interiørhjerter vil nok glede seg over å høre at Simen allerede er i gang med flere spennende prosjekter for Magnor!
FAKTA: Magnor Glassverk & Simen Staalnacke
• I Oslo finner du en egen Magnor Brandstore på GLASMAGASINET på Stortorvet. Her kan du blant annet se nærmere på kolleksjonene til Simen Staalnacke.
• Finn nærmeste Magnorforhandler på magnor.no
• Facebook: facebook.com/magnorglassverk
• Instagram: instagram.com/magnor_glassverk
Tekst: Mona Gullstein | Foto: Magnor Glassverk