- Vin til julemat
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- På innsiden av verdens vakreste bil
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Ikke størst, men best!
- Et senter med god handels- og samholds opplevelse
- Perfekte Sommerviner!
- Våren er endelig her!
Morgenstund med MIA – New York time
Mia Gjerdrum Helgesen har lenge vært en av Norges mest anerkjente kunstnere. Hun er dyktig, allsidig og produktiv. Nå er nye dører i ferd med å åpne seg for den kreative mesteren, både i form av flere uttrykksformer og en gryende internasjonal suksess.
Den såkalte «kunstnermyten» kan avlives umiddelbart. Om noen skulle tro at skaperkraft er ensbetydende med late dager og halvfulle rødvinsglass tar de skammelig feil. Å være kunstner er hardt arbeid – morgen som kveld. Kombinerer man dette med rollen som småbarnsmor har døgnet smått med dødtid. For å si det mildt. Det er med andre ord god grunn til at det har vært en liten utfordring å få spikret en intervjuavtale med Mia Gjerdrum Helgesen. Mia har akkurat komme hjem fra 7 ukers non stop jobbing i New York og etter noen SMS ‘er frem og tilbake blir vi enige om at det beste kanskje er å snakke sammen over telefon. Det gjør vi – en tidlig morgenstund, mens Mia sitter i bilen på vei fra Asker til Oslo. Mia startet karrieren som Art Director i reklamebransjen etter å ha gått ut fra Westerdals med strålende resultater. Hun ønsket seg etter hvert mer innhold i tilværelsen og tok kunstfag ved San Francisco Academy of Art, før hun fullførte utdannelsen med hovedfag på Kunsthøgskolen i Oslo. Siden har Mias halvabstrakte malerier i akryl vært stilt ut i både inn- og utland. Hun debuterte i New York i 2006, har skapt et stort kunstbokprosjekt
«Mor – en hyllest» og hun har lansert kleskolleksjon sammen med designeren Tina Steffenak Hermansen. Mia har dessuten eget showroom i Bygdøy allé og har nylig også tatt fatt på uttrykksformer som tresnitt og marmor.
– Ha det, vennen min, sier Mia på telefonen.
Det er ikke undertegnede hun snakker til, men et av barna som er på vei til skolen.
– Nå, fortsetter hun med munter stemme.
– Nå har du min fulle fokus – i hvert fall til jeg er fremme i byen.
Og denne gangen snakker hun til meg.
Sommer i Statene
Mia og jeg har heldigvis møtt hverandre før, så helt ukjente for hverandre er vi ikke. Det er riktignok en stund siden, og mye er forandret. Det som ikke har endret seg er Mias energi; hennes evne til å tenke nytt og hennes utrolige arbeidskapasitet. Disse egenskapene er åpenbare – selv via telefon.
– Det siste året har vært utrolig spennende. Et høydepunkt var utvilsomt oppholdet på Mana i New York. Det har åpnet flere dører jeg ikke hadde forventet så raskt.
Mia var nemlig en av fire norske kunstnere som var så heldig og få tildelt arbeidsstipend til Mana Contemporary, og var på såkalt «summer residency» der tidligere i år. Mana Contemporary holder til i et nedlagt fabrikklokale i Jersey City, hvor stipendiater får tilgang til et vell av fasiliteter; utstillingslokale, utstyr og over 200 atelier. Dette miljøet deler man med noen av New Yorks mest anerkjente kunstnere. Den kreative atmosfæren er enestående.
– Det var et fantastisk opphold og en unik vei ut på markedet i USA. Jeg er nå etablert i stallen til tre gallerier i New York og ett i Los Angeles; Gallery 104, DeTour Gallery, Van Der Plas Gallery, 107 Bowelsgallery og Laguna Art Gallery. Bildene mine ble også kjøpt av Kaminsky Private Collection i New York. Det tok litt av, rett og slett, som jo selvfølgelig er kjempegøy! Nå er jeg blitt invitert tilbake uten å søke, noe jeg er både glad og takknemlig for.
En italiensk reise
Som kunstner er det viktig å ha et åpent sinn – også for nye måter og jobbe på. Mia er først og fremst kjent for maleriene sine, men i voksen alder har hun gitt seg i kast med helt andre materialer – som marmor.
– Jeg har tidligere jobbet litt i Sarpsborg ved Johansen Monumenthuggeri, der både norske og internasjonale skulptører har arbeidssted. Hovedfokuset mitt har likevel vært på maleri – i mange år. Derfor er det både befriende og utviklende og arbeide tredimensjonalt. Via skulptør Turid Gyllenhammer var jeg så heldig å bli introdusert for vakre Piretrosanta – og ikke minst for muligheten til å jobbe i et studio der nede. I oktober drar vi tilbake for en liten periode, noe jeg ser frem til med både forventning og glede. Først skal jeg bare bli ferdig med noen tresnitt. Det er en annen teknikk det tredimensjonale arbeidet har åpnet opp for. Å kombinere det med maleri har jeg også begynt med. Det har jeg faktisk aldri sett noen gjøre før, og er noe jeg er stolt over å kunne kalle mitt produkt. Som kunstner vil man jo ikke stagnere. Jeg utvikler meg, og det er bra. Maleri, tekstil, marmor og tresnitt; det ene fører til det andre.
– Synes du uttrykket ditt har endret seg?
– Man skal kunne se at verkene mine er et «Mia-bilde», men ja, uttrykket har endret seg. Det gjør det hele tiden. Mye handler om livssituasjonen man befinner seg, den påvirker alt man skaper, enten man vil eller ikke. Livet mitt er å være kunstner, alt jeg gir videre gjennom verkene mine kommer fra min sjel, derfor avspeiles livet direkte.
Snart blir Mias verk å se på Kunst Rett Vest i Drammen, og ikke lenge etter skal hun ha en stor separatutstilling i Trondheim. Samtidig skal hun håndtere en gryende internasjonal suksess med utstilling i Miami i november og New Jersey i mars i kjølvannet av oppholdet i New York.
– Det er travle dager, men jeg får likevel tid og rom til å ta vare på skaperkraften. Å være kunstner er definitivt et spesielt yrke, men jeg verken kan eller vil være noe annet. Kunst er åndedraget mitt, avslutter Mia.
Fakta: Mia Gjerdrum Helgesen
- ARTMIA Concept room: Bygdoy Alle 57 - OSLO (Kun etter avtale)
- Web: www.artmia.no
- Instagram: @artmiaofficial
- Facebook: @mia.helgesen
- VAN DER PLAS GALLERY: www.vanderplasgallery.com
- Laguna Art Gallery: www.lagunaart.com
- Kunst rett vest: www.kunstrettvest.no
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Mia Gjerdrum Helgesen
FØLG IN MAGASINET PÅ FACEBOOK