- Perfekt passform hos Bunadshuset!
- Merkevarebutikk med stil
- Med fagkunnskap som fundament
- Erfaring og fagkunnskap hos Gullsmed Christophersen
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Lokalt klesmerke med egen konseptbutikk
- En fargerik vår
- På gavejakt i Stavanger?
- Sko til hele familien
- Tradisjonsrik gullsmed med ny butikk på Herbarium
Max Mara – Tidløst, elegant & eksklusivt
Interessen for mote hadde han arvet fra sin oldemor Marina Rinaldi, som på slutten av 1800-tallet styrte et luksuriøst motehus i hjertet av Reggio Emilia. I likhet med Marina ønsket Maramotti å lage kvinneklær av høy kvalitet, men i større skala. Han mente at moteindustriens fremtid lå i masseproduserte designerklær. Dette var en nokså banebrytende idé i datidens Italia, hvor mote fremdeles var en eksklusiv aktivitet utført for hånd. Luksusklær og fabrikker var en nærmest utenkelig kombinasjon.
Det skulle vise seg at Maramotti tenkte riktig. Merket kalte han Max Mara. «Mara» henspeilte til Maramottis eget navn, mens «Max» refererte til Grev Max, en lokal karakter som sjelden var edru – men alltid fasjonabelt antrukket. Den aller første kolleksjonen, som omfattet en kamelkåpe og en rød drakt, satte idealet for fremtidig produksjon; presise og rene linjer, utvilsomt inspirert av fransk design, men reinkarnert via tradisjonell, italiensk skredderkunst.
Suksessen var umiddelbar
I løpet av 60-tallet videreutviklet Max Mara produksjonsteknikkene. Det samme gjaldt selve kolleksjonen, som stadig ble mer omfattende. Side om side med det klassiske yttertøyet, dukket det opp andre og mindre linjer. Disse omfattet så vel elegante drakter som fritidsklær.
Samtidig ble også de kreative kreftene forsterket. Luciano Soprani, Lison Bonfis, Graziella Fontana og Emanuelle Khan er bare noen av de navnene som bidro til utviklingen av nye og friske kolleksjoner.
De neste ti årene ble Max Mara en yndet arbeidsplass for flere av Europas beste designere. For Maramotti var det likevel hele tiden viktig å holde merkenavnet i fokus. Dette til tross for at Maramotti etter hvert kom til å hyre personligheter som Karl Lagerfeld, Dolce&Gabbana og Narcisco Rodriguez. Max Mara var – og er – stjernen.
London og design
Til tross for både Frankrike og Italias årelange forhold til mote, var det mot slutten av 60-tallet London mange betraktet som Europas fashionhovedstad. Paris hadde riktignok fremdeles grepet om det mest klassiske uttrykket, men når det kom til nyskapende design var London i en egen klasse.
Maramotti var en av de første til å omfavne denne gryende, kreative metropolen, og lanserte derfor en helt ny linje nettopp der. Konseptet ble kalt Sportsmax; en kolleksjon dedikert til unge kvinner som ønsket en mer individuell look.
På 80-tallet så et nytt ikon dagens lys: Max Maras dobbeltspente kåpe «101801». Den er laget i en myk kashmirblanding og har et raffinert snitt. Kåpen er en udiskutabel bestselger og er fremdeles representert i hver eneste vinterkolleksjon.
I løpet av 90-tallet befestet Max Mara sin status som et av Italias fremste motehus. Nye linjer som Weekend, Sportsmax Code, Occhiali Max Mara og S Max Mara ble introdusert for publikum via kampanjer signert legender som Peter Lindbergh, Arthur Elgort og Richard Avedon.
En ny tid
I dag er Max Mara et referansepunkt for italiensk så vel som internasjonal pret-a-porter. En ny og entusiastisk generasjon Maramotti har overtatt selskapet, men grunnleggerens lidenskap og merkets innovative tradisjon lever i beste velgående.
Max Mara er synonymt med italiensk eleganse, helt ribbet for de «døgnfluene» som ellers ofte preger trendledet fashion. Eksklusiv design kombinert med høy kvalitet og et tidløst uttrykk gjør at plaggene kan brukes sesong etter sesong.
«Dette gjør merket fantastisk for kundene, men en utfordring for motejournalister på jakt etter noe som kan jazze opp sakene sine», skrev Daily Telegraph etter visningen av årets vår- og sommerkolleksjon. Men som det fremgår senere i teksten har designeren bak årets kolleksjon gjort en fremragende jobb både med hensyn til tidløs eleganse og slående detaljer.
Vår og sommer 2013
Fargepaletten er som alltid smakfull og nøytral, men har også innslag av himmelblått og ulike mønstre. Stilen er både sofistikert og sporty. Stoffene er myke og behagelige, perfekte for den varme årstiden vi går i møte.
Silhuetten er myk, men detaljer som overdimensjonerte skuldre gir likevel en særegen touch. Det gjelder særlig en flagrende kåpe i silke, og ikke minst det som ser ut til å bli sommerens store it-plagg: skjortekjolen.
Undertegnede har i tillegg stor sans for den knekorte buksedressen, som er intet mindre enn et syn for øyet.
Det samme gjelder for så vidt et omslagsskjørt i semsket skinn; gjerne kombinert med en enkel topp i strikk. Flere overdeler har dessuten detaljer som åpenbarer seg idet man snur ryggen til.
Videre trekkes et blyantskjørt i silkestrikk frem som en annen fremtidig klassiker. Det har en langt friskere finesse enn det man vanligvis forbinder med dette plagget. Det er kroppsnært, men ikke hemmende. Vi snakker heller behagelig figurformende.
Blant motejournalister hylles Max Maras sommerkolleksjon som en av de mest innovative så langt – uten at ville, kreative påfunn har gått på bekostning av merkets klassiske arv: ekte fashion, basert på ekte liv, for ekte kvinner.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Anita Hamremoen