- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Kultur til folket!
Hvem har sagt at klassisk musikk ikke kan nytes av alle? Ved Kilden Teater- og Konserthus i Kristiansand jobbes det for å gjøre den klassiske musikken mer tilgjengelig, slik at både store og små kan få påfyll i sjelen!
Ved vannkanten i Kristiansand bølger Kildens fasade seg i takt med sjøen; den luftige foajeen domineres av en massiv bølgevegg i tre. Store glassflater visker ut grensen mellom ute og inne. Den bølgende arkitekturen i eik finner man også inne i konsertsalen, og er med på å forbedre akustikken samtidig som den forlenger det kunstnerisk uttrykket.
Stefan Sköld og Hans Bodin er henholdsvis orkesterdirektør og programsjef ved konserthuset. De har begge bakgrunn fra symfoniorkestre i Norge og Sverige, i tillegg til å ha jobbet som utøvende musikere. Begge brenner for at klassisk musikk skal være tilgjengelig for alle, og ønsker å fjerne høykultursstempelet en gang for alle.
– Vi ser en økt popularitet rundt den klassiske kulturen, også blant de yngre, forteller Sköld.
– Vår erfaring er at publikum opplever trygghet i møte med den klassiske kulturen jo flere lytteopplevelser de har, sier Bodin.
Næring til sjelen
Både orkesterdirektør og programsjef er enige om at sjelen trenger pleie på samme måte som kroppen, og mener at en klassisk konsert er den perfekte sjeleføde.
– Det er bare ved å pleie sjelen i like stor grad som kroppen at man blir et helhetlig menneske. Dette fungerer i tillegg som en pause i en hektisk hverdag, mener Sköld, og oppfordrer alle til å gi sjelen en to timers «treningsøkt» i uken, gjerne i form av en klassisk konsert.
– Mye i dagens samfunn er oppstykket, noe som er med på å tilføre stress, legger Bodin til.
– På en klassisk konsert får man muligheten til å sitte i ro og bare oppleve. Mange verk er oppdelt i satser, men henger sammen i form av en gjennomgående ide.
De er også opptatt av det å kunne oppleve stillhet, noe som også har blitt en sjeldenhet for mange. Dynamikken mellom publikum og orkester, samt kontrasten mellom lyd og stillhet, høyt og lavt volum kan skape nye og interessante sanselige opplevelser.
Myten om høykultur
Begrepet høykultur henger gjerne igjen fra gammelt av, da den klassiske kunsten ble finansiert av de kongelige og rettet mot overklassen i samfunnet. Slik er det selvsagt ikke lenger, selv om det ennå henger igjen noen holdninger om at klassisk kultur ikke er for «alle».
Kristiansand Symfoniorkester har et variert og spennende program med noe for enhver alder og smak. De har blant annet noe de kaller Konsertserie for nye lyttere, og introduserer publikum for den levende konsertopplevelsen. Konsertene starter med en introduksjon av musikerne, der de forteller kort om instrumentene og musikken som skal spilles. På denne måten får publikum en mykere innføring, og noen «knagger» å henge musikken på.
– Et symfoniorkester er et utrolig allsidig instrument, noe vi også kan se i populærkulturen – Det blir brukt som filmmusikk, i dataspill og på samme scene som kjente popartister, sier Sköld.
Han ønsker å avkrefte myten om at en konsert med symfoniorkesteret må være pent og pyntelig.
– Orkesteret sin formelle kleskode har en enkel forklaring; Musikken og kunsten skal settes i sentrum, ikke hver enkelt medlems personlige klesstil, forteller han.
Kulturell tilgang
Kristiansand symfoniorkester har 70 profesjonelle musikere som jobber ved Kilden Teater- og Konserthus, noe som er ganske unikt i en by på størrelse med Kristiansand. Dette gir en helt spesiell tilgang på kultur, og et svært godt grunnlag for kvalitet i oppsetningene.
– Vi anser oss som en forvalter av kulturarv, sier Sköld, og synes det er interessant å oppleve klassiske stykker i en moderne kontekst.
– Noen tror man trenger å kunne mye om klassisk musikk for å nyte det, noe som absolutt ikke stemmer. Det handler om å velge å ta imot musikken, og å klare å slappe av.
Symfoniorkesterets programoversikt finner man blant annet på Kildens nettsider: www.kilden.com.
Tekst: Lina Grotmol | Foto: Lina Grotmol & Kilden Teater- og Konserthus