Hjem » Oslo » Klær & mote » Inspirasjon fra livet

Inspirasjon fra livet

Besettelsen på kjoler har ført Judith Bech fram i rampelyset. Hver eneste kjole er håndsydd fra galleriet på Vatne, og hun har mottatt flere priser for sitt unike design. I dag er hun en av pionérene bak Norsk Mote Institutt.
2
Vi prater med selveste Judith Bech. En sprudlende dame på 37 år fra Ålesund, som har designet kjoler båret av både kjendiser og prinsesser. Hun er i full gang med forberedelser til Moteuka til høsten og nikker bestemt da jeg spør henne om drømmen hennes er blitt til virkelighet. – Ja, uten tvil, og det er herlig! svarer Judith på ekte Sunmøre-dialekt. – Om man skal ha en mulighet til å skape seg et navn, gjelder de å eksponere arbeidet sitt for flest mulig mennesker, forteller hun og er ikke i tvil om at fornøyde kunder gir henne motivasjon til å fortsette å designe kjoler.

Atelier hjemme

Her på Vatne har Judith sitt eget lille univers. – Jeg elsker å bruke dagen her i atelieret mitt. Jeg har en fantastisk fin utsikt over et mektig lanskap, som inspirerer meg til nye kreasjoner, forteller hun og legger til at det er hennes snille far som har gjort det mulig for henne å realisere drømmen om et atelier hjemme i kjelleren. – Han stod på dag og natt, minnes Judith som mener at det å ha muligheten til å jobbe hjemmefra, er en fordel. – Jeg har kunder som kommer fra hele landet som får husrom for natta, og vi nyter god mat og drikke sammen, legger hun til og fastslår at det er viktig for henne å ha noe ekstra å tilby når man bor så avsides til. – Jeg kan jobbe akkurat når jeg vil, og jeg er allikevel tilstede for min datter hvis hun skulle trenge meg, sier Judith og mener at hennes største inspirasjonskilde er datteren Emily, på 12 år. – Hun er det beste som har skjedd meg. Hun kommer stadig med gode ideer og jeg tror det bor en liten designer i henne også, ler Judith.

Lærte av bestemor

For Judith har kjoler vært en besettelse siden hun var barn. – Bygda Vatne, som jeg kommer fra, var tidligere ei kjent konfeksjons-bygd, så jeg ble tidlig dratt inn i kjoleverden, forteller Judith og legger til at det selvfølgelig var helt frivillig. – Jeg begynte min opplæring allerede som 9-åring her i min bestmors hus, hvor jeg har atelieret mitt. Det er en god stemmning her, med mange gode minner. Min mormor som jobbet på Vatne konfeksjon, og hennes søster Oddlaug Karlsen som var en dyktig designer og skredder, tok meg tidlig under sine vinger. Det var i dette huset jeg satt å slukte rått det disse to herlige damene lærte meg, ler Judith og minnes også skattejakter på bestemors loft. Allerede i 10-årsalderen sydde Judith sin aller første kjole, og det er ikke tvil om at trangen til å skape noe alltid har vært der. – Jeg har alltid vært sikker på at det å være kreativ, skulle bli min vei, og jeg satser på at brude- og selskapsdesign er min fremtid, smiler den kreative dama.
jud 1 copy[1]

Stor interesse

I disse dager er det stor interesse fra kunder og butikker som tar kontakt, og planen er å få klærne ut til flere butikker, slik at hun kan begynne å leve godt av designet sitt. – Det er ikke alltid så enkelt, sier Judith litt mer alvorlig. – Jeg skulle gjerne ha vunnet et par millioner, legger hun til og trekker på smilebåndet. Judith tok eksamen fra kunstskolen i 2003, etter å ha gått kjole-, drakt- og sømlinjen på Nørve videregående skole, to år ved Ålesund kunstskole, seks år i lære og så etablereskolen. Hun har i tillegg vært innom forskjellige kunstnere, men den hun selv mener har lært henne mest, er kunstneren Charles Lant. – Jeg jobbet som hans assistent i seks år, og fikk være med å dekorere flere herskapshus i England og flere kjente bygninger som for eksempel Nasjonalgalleriet i Cardiff, Selfrids og Harrods. Denne fasen var veldig lærerik, og jeg er svært takknemlig for alt han lærte meg, forteller Judith og legger ikke skjul på at dette er noe hun definitivt har tatt med seg videre i hennes arbeid. Etter eksamen stilte hun ut kjoler og bilder på Ålesund kunstforening, og det var da oppdragene begynte å strømme på for fullt. Klær, malerier og fotografier av Judith Bech er blitt presentert på flere utstillinger, som for eksempel på Kube i Ålesund, Ålesund kunstforening, Heni Onstad senteret, Oslo fashion week og for ikke å glemme flere slottsmiddager, lanseringsfester, teateroppsetninger, danseforestillinger og premierefester.

Viktig med støtte

Men det har ikke bare vært enkelt å komme dit hun er i dag. – Det har vært veldig tøft til tider, men i dag lever jeg greit av det. Det hjelper å bo her på bygda - her er utgiftene lavere, forklarer Judith og synes selv at hun lever langt fra et A4-liv. – Man jobber mye alene, og det er veldig viktig med støttespillere, derfor har jeg jobbet en del med andre kunstnere, noe som har hjulpet meg masse. Det er viktig å ha et felleskap der man av og til kan jobbe sammen og støtte hverandre. Å være grunder er hardt arbeid og ingenting kommer gratis. Du må alltid stå på, og selv om det til tider har vært tøft, lommeboka har vært tom og middager har til tider vært kjedelig boksmat, men jeg elsker jobben min, smiler 37-åringen. Judith fant mye støtte i etableringsordningen i regi av Innovasjon Norge, hvor hun var medlem i seks år. – Dette hjalp meg mye både økonomisk og sosialt. Det var fint å dele erfaringer med andre i samme situasjon, legger Judith til. – En viktig inspirasjonskilde har også vært kunstneren Fida Kalho - en dame som alltid har inspirert meg både med klesstil og bilder. Hun er ei modig kvinne som valgte å følge sin drøm, uavhengig av hvor smertefull prosessen var. Hun malte skarpe skildringer av livet hun levde.

Driver butikken Sukker

Judith merker at flere og flere setter pris på god design, noe som hun og andre designere er veldig glade for. I Trondheim er hun én av seksten kunstnere som er med i et kreativt fellesskap - «sukker» er navnet på butikken som damene driver sammen. Alle har ulike bakgrunner. Det er alt fra klesdesignere, illustratører, fotografer, veskedesignere, gullsmeder, keramikere og smykkedesignere til arkitekter. – Det er viktig å supplere hverandres produkt, og utveksle erfaringer og tanker, forteller hun. Hjemme på Sunnmøre har hun mye kontakt med to spennende kunstnere. Ingrid Ulla, som er glassblåser og Eve Lis Eikrem som er keramiker. To dyktige og spennende damer. – Vi møtes inimellom og utveksler tanker og ideer, legger Judith til og setter pris på det nettverket hun har klart å bygge opp rundt seg.
jud 2 emil hatt copy[1]

Eventyrlige kjoler

Judith har spesialisert seg på å designe evntyrlige kjoler til bryllup og fest, som er unike og gjenspeiler kundens personlighet. Eksklusivitet står i høysete, og hun ønsker å få frem individiteten til hver enkelt kjole. Kjolene blir sydd lokalt av henne og to andre syersker som hun leier inn, og Vatne-jenta ser bort i fra en typisk masseproduksjon. – Mange designere får sydd klærne sine i utlandet, men jeg ønsker å få de sydd lokalt, sier Judith som nå er på jakt etter ei dame til slik at hun selv kan få frigjort mer tid til å tegne, fotografere og skape. Hun elsker flotte, ekslusive stoffer, og bruker en del økologiske stoffer i tillegg til en del norsk ull fra norske leverandører. – Jeg skaper også mine egne stoffer, dermed er nesten ingen av kjolene helt like og de passer med trenden i tiden - nemlig at det stadig er flere vil ha noe unikt, legger hun til.

Lys kolleksjon

Som designer ønsker Judith å kombinere det å skape vakre kjoler som hennes kunsteriske uttrykksform - at det kreative kommer innenfra. – Kjolene er min hyllest til livet, stråler Judith, som for det meste lager brude- og selskapskjoler. – Jeg preger ofte kjolene mine med maling og trykk, og jeg jobber mye med stoffene for å få fram riktig struktur, forklarer hun og innrømmer at hun er svak for naturhvite toner. Og dette kommer vi til å se mer av. Judith Bech´s neste kolleksjon består av lyse og sarte kjoler. På en del av kjolene er det brodert inn vakre ord og kjærlighetserklæringer, og mange av kjolene har historiske preg - en blanding av eventyrprinsesser som er blitt røffet opp, med en miks av glamourøse sosietetdamer fra 20-tallet. – Jeg bruker mye tid på hver enkelt kjole, og ofte har en kjole en historie å fortelle, beskriver Judith og er helt klar på dette med hvilket særpreg hun vil ha. – Mye glede, smerte, kjærlighet og lidenskap. Det er dette jeg ønsker å uttrykke i kjolene mine, avslutter hun. Tekst: Cathrine Jensen Foto: Judith Bech