Hjem » Bergen » Kultur & underholdning » Gryttens dramatikerdebut

Gryttens dramatikerdebut

Har du noen gang gått forbi en leilighet, eller et hus, sett noen på kjøkkenet eller stuen og lurt på hvordan livet deres fortoner seg? Dette er utgangspunktet for Frode Gryttens debut som dramatiker med urpremieren på «Sånne som oss».

header_Frode_Grytten

Frode Grytten er en av de mest markante novelleforfatterne i Norge, men har også hatt suksess innenfor flere andre sjangre. Det store gjennombruddet kom med romanen «Bikubesong» i 1999. Etter suksessen med dramatiseringen av denne boken er det mange som har ventet på at forfatteren fra Odda skulle skrive direkte for teater. På bestilling fra teatersjef Agnete G. Haaland har han tatt utfordringen og gjort det for DNS med suburbiadramaet «Sånne som oss», som har urpremiere i Teaterkjelleren 10. mai. 
– «Sånne som oss» er et forsøk på å utforske kjærligheten og ulike sider ved den. Vi går inn i de rommene man vanligvis ikke slipper inn i. Vanligvis har vi jo bare et rom å være i. De andre sine rom ser vi jo bare i forbifarten - i korte glimt når man går forbi, eller kjører forbi med buss eller trikk. Som dramatiker kan jeg lure meg inn og være der sammen med de folkene som jeg skriver om, når det skjer, forklarer Grytten. 

I dramatiseringen av stykket har han også latt seg inspirere av John Olav Nilsen sine tekster, og musikken hans blir derfor en sentral del av stykket. I likhet med mange andre lar Grytten seg inspirere av det han er opptatt av i sin egen hverdag. I dette tilfellet, litteratur, film og musikk. 
– Det jeg skriver er gjerne en dialog med andre sitt arbeid, sier han.

Suburbia i Bergen

Forestillingen er et familiedrama med tre generasjoner på scenen. Stykket har sitt utspring i forstadskulturen i Bergen. Dette er valgt på bakgrunn av Nilsen sin musikk og tekster, men også fordi Grytten ser flere likhetstrekk mellom suburbia i Bergen og hans egen hjemplass Odda.
– Jeg ser flere likheter mellom Åsane, Fyllingsdalen, Loddefjord og Odda, blant annet når det gjelder væremåte, humor, antiautoritær holdning og i språket. Disse forstedene i Bergen har mye til felles med det stedet der jeg vokste opp. Jeg har derfor alltid følt meg mer hjemme i disse bydelene.

Det lokale kjøpesenteret er ofte det sentrale samlingsstedet i forstedene. På nitti-tallet jobbet Grytten som journalist i Bergens Tidende og laget en reportasjeserie om kjøpesentre. Han oppdaget at nesten ingen hadde skrevet om tiårets mest tidstypiske arkitektur.
– Kjøpesenterkulturen, med den måten å være i et felleskap på, var jo helt ny. Konsumkulturen overtok på en måte for byrommet og ble stedet folk oppholdt seg. Plutselig var det på kjøpesentrene at folk befant seg, og dette var jo noe helt nytt. Derfor var det overraskende for meg at ingen hadde skrevet om det, eller brydd seg om det. Det vanlige livet er noe vi tydeligvis lett glemmer, eller kanskje ikke er opptatt av, men det er jo der vi befinner oss mesteparten av tiden, sier Grytten.

Hensikten med «Sånne som oss» er å vise frem den delen av våre liv som ikke er salgbar spektakulær eller overskridende. Dramatikeren mener det nesten er tabu å snakke om det vanlige livet, om vår hverdag. Derfor har han vært opptatt av å belyse temaet i denne forestillingen.
– Når du retter blikket i den retningen, så er det litt underlig å oppdage at det ikke er så veldig ordinært likevel.

header_Frode_Grytten2

John Olav Nilsen

John Olav Nilsens poetiske sangunivers flettes inn i den dramatiske historien. Selv om Grytten i skrivende stund ikke har fått prøvd ut hvordan Nilsens musikk skal brukes, understreker han at det ikke er snakk om at «Sånne som oss» blir en musikal. Men sangene vil uansett bli en integrert del av handlingen i stykket. 
– Skuespillerne kommer til å synge tekstene som om det er replikker i stykket. Det blir ikke nyskrevet musikk, men musikk som man vil kjenne igjen fra de tre albumene hans. Dog kanskje ikke så umiddelbart som man ville tro, fordi det her blir som en del av en forestilling. Dessuten blir det gjerne en helt annen tekst når det kommer fra en eldre mann eller en liten jente, og ikke fra John Olav, hvor låtene gjerne har en kvalitet som er knyttet til ham som person og vokalist i et band.

Aktuelt generasjonsdrama

«Sånne som oss» er et generasjonsdrama hvor vi følger tre generasjoner i samme familie. Handlingen følger spillet mellom disse; hvem de er, og hvordan de har forholdt seg til hverandre gjennom lang tid, hva de har holdt skjult og hva de ikke har greid å snakke om.
– Jeg tror dette vil være gjenkjennelig for veldig mange av oss, uansett aldersgruppe eller kjønn. Man skulle nesten tro at jeg hadde skrevet det for å treffe alle segmenter blant publikum, smiler Grytten.

Da Lasse Kolsrud tok kontakt og viste interesse for å dramatisere «Bikubesong», hadde han verken dramatisert eller regissert noen forestilling før. Grytten fulgte den gang prosessen tett og fikk god innsikt i arbeidet med å dramatisere boken hans. Kolsrud ble nærmest en slags mentor for Grytten, og var derfor et naturlig valg som regissør når Grytten nå dramatiserer sin første forestilling for teater.
– Når jeg visste at jeg hadde Lasse i bakhånd var det lettere for meg å trå over terskelen og si ja til å dramatisere en forestilling for DNS. Det har nesten vært som en rus å skrive «Sånne som oss», det har rett og slett vært kjempegøy, avslutter Grytten.

FAKTA: Sånne som oss

Sånne som oss av Frode Grytten
Regissør: Lasse Kolsrud
Scenograf: Carle Lange
Med: Bjørn Willberg Andersen, Wenche Kvamme, Ragnhild Gudbrandsen, Yngve Seterås, m.fl.

Tekst & foto: Ole Friele jr.
 

Følg IN magasinet på Facebook