- Vin til julemat
- Perfekte Sommerviner!
- Våren er endelig her!
- Stort utvalg av både varer og ferskvare
- Vårstemning med historisk sus
- Våren har inntatt Coop Mega i Meglergården
- Endelig vår
- Kirsebær, krig & cocktails
- Legg juleshoppingen til Kragerø med besøk hos Jensemann
- Alt du trenger til julekosen, over nyttår og ellers i året!
Hjem » Mat & drikke » DOM PÉRIGNON VINTAGE 1998
DOM PÉRIGNON VINTAGE 1998
En årgang som ingen annen, en stadig fornyet kreativ prosess, en unik fotograf /regissør: et sjeldent øyeblikk der alt kommer sammen som ved ren magi. Jeg elsker sterke opplevelser, og lanseringen av Dom Pérignon Vintage 1998 er allerede en slik begivenhet for meg.
I løpet av min karriere har jeg sjelden hatt en opplevelse så sterk som denne gjenskapelsen av en merkevare hvis navn er så nært knyttet til Champagnens opprinnelse for nesten tre århundrer siden og som, over tid, har blitt et uslåelig ikon for luksus og et synonym for nytelse.
Kreativ Renessanse
Å lage verdens beste vin. Det krevde en visjonær natur og usedvanlig mye mot for å sette seg en såpass høy ambisjon ved slutten av 1700 tallet. Men visjon og dristighet kom helt naturlig for Pierre Pérignon. Før hans tid fantes kun det som var kjent som vin fra Champagne. Med en forbløffende intuisjon var Dom Pérignon den første til å oppdage det fantastiske potensialet for luksus. Han tok for seg en svært ordinær vin og ga den fylde, liv og eleganse. På grunn av hans innsats entret Champagne en ny verden.
I 1668 startet den unge munken Pierre Pérignon sine plikter som kjellermester ved klosterkirken Benedictine Hautvillers i de vestlige åsene av Marne. Hans mål var å øke avkastningen fra klosterkirkens ressurser, og han ville begynne med vinmarkene: Å lage verdens beste vin. Han var 30 år gammel, og inntil hans død i 1716 jobbet han hardt for å nå sin ambisjon.
I 47 år drevet av sine årvåkne observasjoner, sin lidenskap for eksperimentering og en urokkelig stahet, skapte, perfeksjonerte og etablerte Dom Pérignon teknikker utviklet over en årrekke med prøving og feiling:
produksjonen av hvitvin fra røde druer som vanligvis ble brukt til rødvin, men som hadde fordelen av et lavere syreinnhold enn hvite druer;
den forsiktige pressingen av separerte moster for å få en klar, ren saft;
den harmoniske, subtile blandingen av ulike druesorter (Chardonnay og Pinot Noir) for å trekke ut de beste kvalitetene fra klosterkirkens vinmarker;
kjellerlagring og lagring på flasker trygt forseglet med korker og ståltråd for mer effektivt å kontrollere fermenteringen av gjæren som gir vinen sin sprudlende karakter.
Gjennom hans tålmodige utvikling og utbedring av teknikker et helt livs arbeid oppstod det vi nå kaller méthode champenoise.
Karl Lagerfeld møter Dom Pérignon
Karl Lagerfeld er uten tvil en av de største stjernene i moteverdenen. Som kongen av Haute Couture, motedesigner, fotograf og forlegger utforsker han stadig nye retninger innen design med stor kreativitet, nysgjerrighet og et utrettelig ønske om stadig fornyelse. Han er en av få designere med samme kreative sjel og engasjement som Dom Pérignon.
Da Dom Pérignon spurte Karl Lagerfeld om å skape en reklamekampanje for Dom Pérignon Vintage 1998, ble han umiddelbart interessert.
Karl Lagerfeld sa: Du vet, jeg drikker ikke mye alkohol. Faktisk liker jeg kun champagne. Jeg prøver ikke å være diplomatisk når jeg sier at den eneste champagnen jeg virkelig kjenner er Dom Pérignon. Dette er en champagne som så verden for første gang på 1800-tallet, en periode og en atmosfære jeg kjenner svært godt. Jeg har til og med laget en moteserie på dette temaet for Vogue France.
Reklamekampanjen blir skapt
Reklamekampanjen ble gjennomført i Paris tidlig på våren 2005. Et opplagt valg av studio ble Karl Lagerfelds eget hjem; et sjarmerende, gammelt og elegant byhus. Dette ga en inspirerende atmosfære for fotoserien med et sterkt estetisk preg og med sosiale referanser til det frie og utsvevende århundret.
Karl Lagerfeld forklarte: Det likner den atmosfæren et maleri uttrykker. Det kunne vært et maleri fra 1800-tallet av Moreau, enkelte malerier fra 1900-tallet, eller noe moderne. En film som Barry Lindon, f.eks. eller en Pina Bausch dans. Jeg har millioner av visuelle referanser som jeg prøver å kombinere med bildene jeg har i mitt eget hode. Jeg har veldig tydelige hensikter. Svært ofte ser jeg hensikten med et prosjekt allerede fra første bilde jeg tar. Jeg ønsket en gang å bli illustratør, portrettør, og til og med tatoveringskunstner, så jeg har alltid hatt en grafisk måte å oppfatte ting på. Jeg tror ikke på tilfeldigheter eller flaks som skal innvirke på min oppfatning. Jeg ser tingene på en bestemt måte og det finnes ikke noe annet valg, ingen akseptabel erstatning.
Rask i oppfattelsen, rask med fingeren på apparatet, rask i valgene: Karl Lagerfeld arbeider i det hele tatt svært raskt. Med den samme sikre og trygge intuisjonen og med et bevisst skjønn valgte han Helena Christensen til rollen som heltinnen i sitt kunstverk.
Lagerfeld sa: Jeg har kjent Helena i 16-17 år. Som fotograf har hun alltid vært et av mine absolutte favorittobjekter. Jeg har jobbet mye med henne, og for meg er hun ikke en modell, hun er en venn. Jeg hater å jobbe med folk jeg ikke liker. En historie som denne vi nå skaper trenger personlighet; noe virkelig feminint og sterkt som kan bære den erotiske atmosfæren, ikke en naiv og fortapt ungpike. Jeg liker ideen om en erfaren kvinne som vet... Du kan lese i hennes ansikt at hun har sett og opplevd mye, og at hun fremdeles elsker det - alt sammen.
Fotoopptaket tok to arbeidsdager. To lange og svært intense dager ble oppmuntret med den sensuelle undertonen, den elegante settingen og entusiasmen blant menneskene som fikk være tilstede.
Helena Christensen forklarte: Det var en lett erotisk gnist i luften som ble håndtert meget elegant. Den kan vel sammenlignes med følelsen som champagnen gir deg. Karl er ekstremt god til å bringe frem følelser. Det var som å gjøre opptak til en film med diskret sexy lyssetting og champagnen i hovedrollen.
Lauren Scott, stylist for kampanjen, sa: Karl utførte en fantastisk jobb med belysningen som ga en helt spesiell stemning av sensualitet og fristelse som passer Dom Pérignon svært godt. Vi snakket mye om det. Det var et ekstremt viktig element. Det er dette som gir så stor glede i å arbeide med en virkelig mester. Du føler deg som en del av et team som skaper noe vakkert og som er dedikert til å oppnå målet. Karl er enormt dyktig i å sette sammen mennesker og gi dem frihet til kreativ utfoldelse sammen med ham. Det er virkelig inspirerende.
Frédéric Cumenal, President, Dom Pérignon